Za prepoved neželenih spletnih oglasov in temnih vzorcev​

Pred prihajajočim trilogom o Aktu o digitalnih storitvah 15. marca je 72 organizacij civilne družbe poslalo odprto pismo 20 ministrom in državnim sekretarjem v 9 državah članicah EU, v katerem so izrazile pomisleke in zaskrbljenost v zvezi z Aktom.

Inštitut Digitas • 2. marec 2022

Pred prihajajočimi pogajanji v trilogu o Aktu o digitalnih storitvah (DSA) je 72 evropskih organizacij civilne družbe, ki jih vodijo EDRi, Liberties in Amnesty International, poslalo skupno odprto pismo 20 ministrom in državnim sekretarjem v 9 državah članicah EU. 

V pismu so organizacije podrobno opisale pomisleke v zvezi z DSA in priporočila, da bo ta pomemben zakonodajni dokument koristil ljudem in da bo združljiv z varstvom temeljnih pravic po vsej EU. Akt o digitalnih storitvah predstavlja veliko priložnost, da EU omeji škodljive posledice poslovnih modelov spletnih platform, ki temeljijo na izkoriščevalskem sledenju in ciljanju ljudi. Takšne posledice vključujejo širjenje škodljivih vsebin, izkrivljeno javno razpravo in diskriminacijo ljudi. 

Pismo poziva k postopni opustitvi neželenih spletnih oglasov za sledenje in temnih vzorcev. Poleg tega poziv poudarja, da mora DSA zaščititi varstvo zasebnosti, ki je urejeno z Listino EU o temeljnih pravicah.

Temni vzorci so manipulativni vmesniki, namenjeni zavajanju uporabnikov, da nenamerno privolijo v skupno rabo svojih osebnih podatkov.

Spletno oglaševanje, ki je zasnovano na sledenju, temelji na množičnem zbiranju osebnih podatkov in algoritemskih sklepih, ki ogrožajo človekove pravice, predvsem pravico do zasebnosti, z vrsto negativnih učinkov na druge pravice, vključno s svobodo mnenja in izražanja, svobodo misli, ter pravico do enakosti in nediskriminacije.

Večina ljudi dejansko ne želi personaliziranih oglasov in se odločijo proti sledenju, ko dobijo pravo izbiro. Tudi mala in srednje velika podjetja bi si želela, da se velike spletne platforme soočajo s strožjimi predpisi o tem, kako uporabljajo osebne podatke za ciljanje oglasov. 

EU ima možnost, da z DSA spremeni sedanje škodljive poslovne modele, ki temeljijo na zbiranju osebnih podatkov, in zaščiti temeljne pravice uporabnikov interneta. Da bi to dosegli, bi moral DSA postopoma prepovedati sedaj razširjene poslovne modele spletnega sledenja in prepovedati temne vzorce, ki uporabnike zavajajo, da delijo osebne podatke, ki jih sicer ne bi želeli deliti.